UX – mitä se on ja mihin sitä tarvitaan?

UX-suunnittelu on parhaimmillaan silloin, kun et edes huomaa sitä. Huonoimmillaan taas kiinnität siihen niin paljon huomiota, että poistut paikalta nopeasti ja vaihdat toimivammalle alustalle. Oletko esimerkiksi itse joskus vieraillut sivustolla, joka on niin vaikeakäyttöinen, että annat olla ja vaihdat toisen yrityksen sivuille? Yhä useammin verkkosivu on asiakkaan ensimmäinen kohtaaminen yrityksen kanssa. Verkkosivut toimivat myös nykypäivän käyntikorttina ja portfoliona yrityksestäsi. Jos verkkosivusi ovat jääneet 2000-luvun alkupuoliskolle, voi asiakas luulla, että tämä koskee myös yritystäsi.

UX tulee sanoista User Experience ja tarkoittaa käyttäjäkokemusta, eli millaista jonkin ohjelmiston, verkkosivun, sovelluksen tai vastaavan alustan käyttäminen on. Käyttäjäkokemuksen merkityksen huomaa esimerkiksi puhelimen tai tietokoneen valinnassa sen ohjelmiston mukaan. Käytät luultavasti mieluiten sitä käyttöliittymää, jonka koet kaiken helpoimmaksi ja tehokkaimmaksi käyttää. Nykypäivän kiireisessä maailmassa ihminen haluaakin hoitaa asiansa mahdollisimman helposti ja nopeasti. Nopeasti latautuvat sivut, selkeä kokonaisuus ja intuitiivinen käyttökokemus tekevät erilaisten alustojen käytöstä miellyttävää. Esimerkiksi tehokkaat ja helposti lähestyttävät sivut antavat kuvan tehokkaasta ja helposti lähestyttävästä yrityksestä.

What is UX?

Kuva 1. Mitä on UX? (interaction-design.org)

UX-suunnittelussa ulkopuolinen apu tulee usein tarpeeseen, sillä itse sokaistuu helposti omiin verkkosivuihinsa, kun tuntee tuotteet ja palvelut. UX-suunnittelussa onkin äärimmäisen tärkeää ottaa huomioon se, että suunnittelua tehdään ensisijaisesti sivustoa käyttäville asiakkaille. Asiat, joista itse pidät, eivät välttämättä palvele asiakastasi optimaalisesti ja toisaalta taas itsellesi turhat jutut voivat olla asiakkaalle erittäin hyödyllisiä. Saatat tuntea tuotteesi niiden koodeilla, mutta asiakas kaipaa nimet ja kuvaukset.

Hyvässä UX-suunnittelussa on paljon etuja. Jos käyttäjäkokemus on asiakkaallesi miellyttävämpi kuin kilpailevalla yrityksellä, on käsissäsi oikea kilpailuetu. Toisekseen hyvin toimiva käyttöliittymä sitouttaa asiakkaitasi ja saa heidät palaamaan takaisin. Hyvin toteutettu käyttäjäkokemus auttaa myös luomaan positiivisen maineen yrityksellesi. Et varmaankaan halua kuulla yrityksestäsi puhuttavan samassa yhteydessä sanojen ”toimii ihan surkeasti” kanssa? Tämän vuoksi on kannattavaa panostaa siihen kokemukseen, jota tarjoat asiakkaillesi myös käyttöliittymän muodossa.

UX-suunnitteluun tarkoitettu sovellus, Adobe XD

Kuva 2. UX-suunnitteluun tarkoitettu sovellus, Adobe XD

Kaiken kaikkiaan hyvä UX-suunnittelu on asia, johon panostaminen auttaa yritystäsi menestymään. Jos haluat parantaa oman yrityksesi käyttäjäkokemusta, ota meihin yhteyttä niin hoidamme asian yhdessä kuntoon!

Teksti: Anni Roivas

Janne Uoti

View posts by Janne Uoti
CEO of Luotone. Living with Laukku.
Scroll to top